Expedícia na Kráľovu Hoľu

Nápad ísť na Kráľovu Hoľu mi už dlho vŕtal hlavou, ale stále ma odhovárala požiadavka ísť hore 17km pešo, stále do kopca so všetkou technikou. Tí, ktorí poznajú Kráľovu Hoľu a počasie na nej vedia, že pekný deň bez vetra je tam zriedkavo. Preto som sa hneď po skončení Zimného CB závodu začal pohrávať s myšlienkou vybaviť povolenie vjazdu autom. A tí, čo ma poznajú vedia, že keď sa nad myšlienkou nadchnem, tak sa do nej pustím hlava-nehlava.

Preto som hneď ako prvé oslovil Michala – Tarzan Banská Bystrica, či by so mnou neabsolvoval portable na Kráľovej Holi. Neprešlo ani 10min a prišla správa „samozrejme že áno, z danej kóty už dlho plánujem vysielať“. A začalo polemizovanie, na ktorý závod sa ideme prihlásiť. Keďže som z Heľpy a dané kopce – Nízke Tatry mám schodené hore-dole viac krát, som vedel že na EHB to bude veľký RISK. V máji je na Kráľovej Holi ešte trošku snehu, ale horší je vietor. Keď začne fúkať, žiadny stožiar s anténou by tam nevydržal, keby nebol profesionálne uchytený. Preto padla jasná voľba na CB poľný deň, keďže v auguste je počasie už predsa stabilnejšie a je väčšia pravdepodobnosť, že to vyjde ako má. Po prvých matných informáciách som nevedel kde všade mám poslať žiadosť, aby sme mali všetko potrebné na vjazd a státie auta pri vysielači. Vybavovanie žiadostí trvalo cca 1,5 mesiaca.

Na konci, keď prišiel posledný doporučený list som tŕpol aké bude stanovisko. Pred otvorením obálky som bol mierne v strese, čo nezvyknem. Na moje prekvapenie bolo všetko OK a hneď som Mišovi posielal foto daného dokumentu, že máme povolenie. Potom prišlo ďalšie úžasné prekvapenie. Moja žena so mnou čakala druhé dieťa a termín vychádzal na začiatok augusta. V hlave mi behala myšlienka, že ak sa nenarodí do 8.8.2020 tak táto udalosť s nadšením prevalcuje aj CB poľný deň.

Syn Michal, sa poponáhľal a narodil sa 15.7.2020 síce trošku predčasne, ale všetko bolo tak ako má. Nič už nebránilo tomu aby sme išli – trošku predbieham.

Začali sme plánovať. Keďže ideme na danú kótu, mali by sme zobrať viac antén, aby sme to poriadne vyskúšali. Vieme predsa, že v nočných hodinách po 23:00 sú na pásme už iba matadori, ktorých väčšinou máme urobených. Tarzan, od Mira Banská Bystrica, požičal známu HB9CV, ktorú vyrobil ŠTEVO ZV. Bolo jasné, že s touto anténou budeme operovať primárne. Okrem toho sme mali, Sirio ½, drátový dipól na 80m a 3 stožiare. Týždeň pred CB poľným dňom, sme sa bavili s Tarzanom, že potrebujeme 3m stožiara, ktorý bude odizolovaný. Hľadali sme po internete, ale nič profesionálne sa v SK a CZ nedalo kúpiť, aby to bolo dobré pre naše použitie. A preto sme išli na cca 15 min prechádzku nad Čierny Balog, kde sme si vyhliadli lieskovú palicu. Bola mierne krivá. „Musí stačiť!“ Hneď sme ju zbavili kôry a už bola v aute. Bakuľu som preto doma v pivnici napol nech vyschne, a trošku sa vyrovná.

Prišiel deň D a tak sme sa dohodli „závod začína o 18:00 tak o 14:00 u mňa v Brezne pred panelákom“.  Tarzan, ako vždy nemeškal a prišiel o 13:35. Zvítali sme sa a skonštatovali sme, že počasie je OK. Nasadli sme každý do svojho auta a išli smer Heľpa. Tam sme v u našich doma zaparkovali a začali baliť expedičné auto. Keďže mám upravené PAJERO, lenže krátke sme hneď skonštatovali, že 10m stožiar Magirus, nebude až taká nevyhnutná výbava. Zbalili sme 2x Al stožiar 5m, antény, prehodili ostatné veci a za cca 15 min sme si to už šinuli, smer Šumiac. Závod začína o 18:00 tak prečo zhon, v sedle pod Kráľovou Hoľou musí byť zápisné PIVO. Bolo veľmi pekné počasie, a preto pivko padlo vhod. Po krátkej pauze sme zase sadli do auta a išli sme na druhú polovicu cesty hore, ktorá je už po celkom dobrej asfaltovej ceste.

Netrvalo ani 15 min a vrchol nás vítal nádherným výhľadom, počasie ako z rozprávky. Doparoma bol som tu asi 30x, ale prvý krát v papučiach. Hneď sme zaparkovali a vytiahli ručné stanice a skúšali 2m pásmo. Kľúčujeme ako divý, „výzva výzva“ a nič ani prevádzače. Nakoniec nám došlo, že na 2m a 70cm je prijímač zahltený od rušenia z vysielača. Z toho nám hneď klesla nálada, no ak toto bude aj na CB tak nebudeme počuť ani ….. Tarzan hneď začal šaškovať s kompasom NAČO? Veď tam sú Vysoké Tatry. Ale sú na severe? Alebo mierne na severo-severozápad. Po zistení kde je sever, určil miesto, kde to bude najlepšie a kde bude najmenšie rušenie. Mal pravdu. Zaparkovali sme auto, začali stavať stožiar a anténu, prešlo 15min a Tarzan s anténnym analyzátorom kontroloval úspešnosť úkonu. SWR ukazovalo na kanáli 20 1.2.Anténu sme teda ukotvili a keď sme zapli stanicu, prišlo prekvapenie.

„Výzva závod, Výzva závod“ Hneď sme sa ozvali na expedíciu Baťovan ,ktorá na nás vychrlila platné spojenie. Uf. Nieto do čoho ešte zapisovať. „Kedy začal závod?“ Odpoveď bola, o 17:00. Kukáme s Tarzanom na seba a hneď hamujem Baťovanovcov  „Chlapi chvíľku strpenia, sme len anténu postavili, ozveme sa za pár minút“ Tak ja som hneď zapol PC nastavil CL6 a robím prvé spojenie. 17:38 Igor Bratislava /p Kopanice. Za 15 min sme mali 10 spojení a to sme si ani neuvedomili, že od vysielača nie je žiadne rušenia a na 11m sú ideálne podmienky. Počas prvých spojení Tarzan staval druhú anténu …… stihol sa vracať a všetko zapisovať. Spojenia pribúdali veľmi rýchlo a za prvú hodinu sme mali už 25 spojení. Najlepšie na tom bolo, že sme spravili spojenia aj so stanicami na východe Slovenska a to Michal Svidník, Rudo Košice, Bleky Košice, Martin Košice, Ivan Bardejov.

Po krátkej dobe sme zistili, že slnko už zachádza a teplota klesá dole. Tarzan to trochu podcenil, triaslo ho ako hada v Tatrách. No …. v Tatrách sme aj boli a v noci sme mali 11 stupňov a mierny vietor. Najlepšie bolo zistenie ráno, keď sa Tarzan sťažoval, že mu fučí cez dvere tak v noci pchal všetko možné, lebo okno sa zavrieť nedalo, boli v ňom káble. Nakoniec tam umiestnil karimatku, ale tiež to nebolo ono stále mu trochu ťahalo. Ráno keď sme všetko zbalili a robili poriadok v aute, sme zistili, že zadné posuvné okienko sa cestou hore vytriaslo a pootvorilo na cca 2cm.Cez onú škáru celý čas fúkal studený vietor do auta. Škoda že som neodfotil to Tarzan-burito čo vedľa mňa ležalo. Tarzan zarolovaný v alobalovej karimatke ako zle ušúľaná cigareta.

V étery sme spravili asi všetky stanice a chceli sme už spať, kde tu sme započuli Orion Bratislava /p Kamzík. A zrazu bolo najdlhšie platné spojenie v závode a to 234km. Potom sme ešte cca 20 min skúšali dávať výzvy, ale bez reakcie tak sme šli spať. Ráno nás zobudil krásny východ slnka. Michal neváhal aj v nie najlepšom počasí a oblečení vybehol von aby urobil pekné zábery. Ďalej sa nám podarilo urobiť iba dve platné spojenia a to Jozef Vráble a Flipper Nitra. Skúsili sme natočiť anténu aj na východ, či nebudeme počuj aj ranné kolečká v okolí Košíc, ale bezúspešne. Na miesto toho prišiel príjemný DX pod Moskvu s Jurym Chekhov 1369km. Skonštatovali sme, že už to nemá význam a ideme baliť.

Antény aj všetko vybavenie sme mali do 30 min v aute a tak sme štartovali. Schádzame dole, šlapem na brzdu a ….. do kelu to nejako…. Na Pajere sa pokazili brzdy. Tak som to nejako dohamoval pomocou všetkého čo sa dalo použiť. Skoro celým kopcom sme šli na 1dnotke, smiali sme sa že hore sme vyšli rýchlejšie. Na koniec všetko dobre dopadlo a bezpečne sme prišli do Heľpy, kde sme sa aj rozlúčili. Prikladám pár fotografii a video.

Týmto sa chcem poďakovať  všetkým staniciam za spojenia

Mišo Brezno, Expedícia Bravo, 73.

Zdieľať na:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *